Katowicka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła raport z budowanych w województwie śląskim obwodnic w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na Śląsku powstanie pięć takich obejść. Jak idą prace?
Trasy, które powstaną w Polsce ramach PB100, w przeważającej części będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.
Obwodnica Blachowni i Herb
Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46 powstanie w systemie Projektuj i buduj. W maju 2021 roku GDDKiA podpisała umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej z biurem projektowym Trakt z Katowic. 26 lutego 2025 r. złożono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
W ramach tego postępowania zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji. Przed wydaniem decyzji środowiskowej RDOŚ przeprowadzi konsultacje społeczne, w trakcie których możliwe będzie zapoznanie się z dokumentacją i składanie uwag oraz wniosków. Udział społeczeństwa i władz samorządowych stanowi istotną część procesu przygotowania inwestycji drogowej.
Kolejnym etapem będzie doszczegółowienie rozwiązań projektowanej obwodnicy oraz wykonanie rozpoznania podłoża gruntowego.
GDDKiA planuje uzyskać DSU w I połowie przyszłego roku, a ogłosić przetarg na realizację w II kwartale 2027 roku. Roboty budowlane mają się odbyć w latach 2029-2031.
Budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Odcinek ten będzie kluczowy również z uwagi na planowane połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.
Obwodnica Szczekocin i Goleniowych
Obwodnica Szczekocin i Goleniowych w ciągu DK78 powstanie natomiast w systemie tradycyjnym. W listopadzie 2024 roku Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a w grudniu ogłoszono przetarg na budowę 13,1-kilometrowej obwodnicy. Podpisanie umowy zaplanowano na ostatni kwartał tego roku, a roboty budowlane będą trwać do 2028 roku.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniowych jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin i dalej do Goleniowych, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na dotychczasowej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Kroczyc
Obwodnica Kroczyc również powstanie w ciągu DK78 i również w systemie tradycyjnym. ZRID został wydany w kwietniu 2024 roku, a w październiku podpisano umowę z firmą NDI . Obwodnica będzie miała 9,2 km długości. Planowany termin zakończenia robót to z kolei drugi kwartał 2027 roku.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Kroczyc jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Pradeł
Obwodnica Pradeł, jak dwie poprzednie, powstanie w ciągu DK78 w systemie tradycyjnym. ZRID wydany został w marcu 2024 roku, a na początku stycznia podpisano umowę z firmą NDI na budowę 2,3-kilometrowej obwodnicy. Planowany termin zakończenia to I kwartał 2027 roku.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Pradeł jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca
Ostatnią obwodnicą na Śląsku budowaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic, jest obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca, która powstanie w systemie Projektuj i buduj w ciągu DK78. W maju 2021 roku podpisano umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Długość obwodnicy wyniesie w przedziale od 12,2 do nawet 15,1 km (w zależności od wybranego wariantu przebiegu). GDDKiA planuje uzyskać DŚU na początku 2027 roku, a ogłosić przetarg na przełomie 2027 i 2028 roku. Inwestor decyzję ZRID chciałby z kolei uzyksąć w III kwartale 2029 roku, by następnie zacząć roboty budowlane, które potrwają do 2031 roku.
Podstawowym celem budowy obwodnicy miejscowości Nakła Śląskiego oraz Świerklańca jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północne tereny woj. śląskiego. Nowobudowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z drogą krajową nr 11 a w przyszłości S11.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.